Miten Porvoon joukkoliikenne tulisi hoitaa?

Olemme viime vuosina saaneet tottua ja sopeutua nopeisiin ja yllättäviin muutoksiin –
Korona-pandemia, sota Ukrainassa ja nyt todella nopea inflaation kehittyminen, niin energian,
polttonesteiden kuin ruoan hinnan osalta. Viimeisin paikallistason muutos tuli ilmi, kun Porvoon
Liikenne ilmoitti, ettei se enää jatka markkinaehtoista liikennöintiä Porvoossa.
Joukkoliikenteen suuri haaste Porvoossa on se, että asiakkaita eli matkustajia on aivan liian vähän,
muutamaa arkipäivän aamu-ja iltatunteja lukuun ottamatta. Porvoo on kaavoitettu ja asutettu
siten, että kotitalouksilla pitää olla 1-2 autoja hoitaakseen päivittäisiä asioitaan mm. työssäkäynnit,
kaupoissa asioinnit ja kuljetukset päivähoitoon, kouluihin ja harrastuksiin. Se ei ole
joukkoliikennettä, jos jollakin linjalla ajelee kerran tunnissa 50- paikkainen linja-auto tyhjillään tai
yksi tai kaksi matkustajaa kyydissä. Miten saisimme lisää matkustajia joukkoliikenteeseen?
Jotta joukkoliikennettä harjoitetaan Porvoossa, sen toiminta tulee joka tapauksessa vaatimaan
tukea. Mistä tämä yllättävä rahoitustarve voitaisiin saada leikkaamatta muita Porvoon kaupungin
käyttötalousmenoja? Koska nyt näyttää aika selvältä, että idän silkkitie Venäjän kautta ei toteudu
muutamaan vuosikymmeneen, metsäteollisuudella tai Nesteellä ei ole tarvetta itärataan ja
henkilöliikenteen kannattavuus lienee laskelmissa negatiivinen, tulisiko tästä hankkeesta luopua?
Tähän hankkeeseen sijoitetut panostukset tulisi yrittää saada takaisin, jos on mahdollista.
Lisäpanostuksista tulee joka tapauksessa luopua, jotta ne voitaisiin käyttää paikallisen
joukkoliikenteen kehittämiseen. Miten tuolle julkisuudessakin puhutulle noin 2 miljoonaa euron
kulutarpeelle saadaan paras vastine? Olisiko yksi ratkaisu Tallinnan tapaan ilmainen sisäinen
joukkoliikenne.
Miten liikennöintiä tulisi sitten harjoittaa? Tämän suunnitteluun riittää varmasti kokenut
ajosuunnittelija, joka pystyisi optimoimaan toimivan ja kustannustehokkaan toimintamallin, mikä
ottaisi huomioon niin reitit, aikataulut, henkilöstön, kaluston ja muun logistiikan. Näin toimien uusi
toimintamalli ei lisäisi kaupungin tai kaupunkilaisten kuluja. Kannattaisiko pohtia?
Porvoon Perussuomalaiset
Kari Pauloaho
Jussi Taulo
Katja Paasonen
Cristian Karlsson
Sonja Perttula
Ilkka Luusua
Ilpo Bergström
Mika Lumme

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa